La Petite Bande - Nieuws
SIGISWALD KUIJKEN
Nieuws
11 december 2020
Nieuwe CD verschenen Van LPB : Bach Kantaten BWV 72, 156 en 92
Beste vrienden en fans van La Petite Bande , 
 
In deze corona-tijden willen wij  graag een positieve noot laten horen. Bij de Duitse CD-firma ACCENT is eind november 2020 een nieuwe CD van La Petite Bande verschenen, waarop 3 prachtige cantaten van J.S.Bach te beluisteren zijn: BWV 72, 156 en 92 .
Hoewel het in strikte zin geen typische “Kerstmuziek” betreft, zal deze Bach-opname zéér zeker hartverwarmend  en bezinnend bijdragen aan een diepere beleving van deze corona-gekleurde eindejaars-periode van 2020 en van de komende maanden ...
 
Deze nieuwe CD van LPB is in de handel te verkrijgen - maar via LPB zelf is ze snel leverbaar, aan de prijs van 26€ (verzendkosten zijn inbegrepen).
Bestellen kan via betaling op de rekening van Votre Petite Bande:
IBAN:  BE 30 4310 6868 0111   (niet: .... .... 6888 etc....zoals eerder foutief aangegeven was op deze pagina - sorry)
BIC: KREDBEBB
Gelieve duidelijk uw postadres te vermelden bij de betaling ! (Mocht u een factuur wensen gelieve dan ook nog te vermelden ‘factuur’.)

Deze opname werd gemaakt begin van Februari 2020, in het enigszins futuristische theatertje in Blaibach (Beieren - u kunt het via google meteen zien als u Blaibach intikt…), dat op initiatief van de Duitse baryton Thomas Bauer werd gebouwd in 2014. U kunt Thomas Bauer ook beluisteren op deze CD : hij werkte mee als solist en als bas in het vokaal kwartet ! 
 
Wegens de corona-crisis is deze opname tenslotte de laatste activiteit van LPB geweest van dit jaar 2020 :  alle andere projecten van 2020 werden vanaf maart één voor één afgelast, of naar later verplaatst. 
Ook nu  blijft de  toekomst van het kultuur-leven over de gehele wereld onzeker… La Petite Bande heeft plannen genoeg, het publiek zal - zodra mogelijk - weer kunnen genieten van onze optredens ! 
18 november 2020
BUITENGEWONE ACTIE
Om in deze  CORONA-tijd de muziek  en de muzikanten te ondersteunen:
24 uur non stop  Palestrina-muziek in de Dom van Augsburg !   
Thomas E. Bauer, bekende duitse zanger en drijvende kracht achter het unieke Konzerthaus in Blaibach (na bij Regensburg, in Beieren)  organiseert  vanuit de prachtige Dom te AUGSBURG  op 20 en 21 november (vooravond van St Cecilia, patrones der muziek !) van 18h tot 18h een 24 uur durende "streaming" met live-uitvoeringen van werk van Pierluigi da Palestrina (1525 -1597)
 
Wij, Sigiswald Kuijken en Marleen Thiers sympathiseren van harte  met dit initiatief !!
In een zeer bijzonder artikel op vraag van de Süddeutsche Zeitung publiceerde Thomas Bauer  op 1 november een hoogst originele en symbolische oproep om in deze zgn corona-crisis "de muziek (en het concertleven) te redden"...
 
Hij alludeerde hierbij op de traditie die zegt dat de componist Pierluigi Palestrina  tijdens het Concilie van Trente (1562) de kunst-muziek in de Rooms-Katholieke Kerk "redde" van de ondergang: er waren toen veel kardinalen en andere invloedrijke krachten die de traditionele polyfonie uit de kerkdiensten wilden bannen omdat (volgens hen) de religieuze teksten door de ingewikkelde stijl niet  verstaanbaar genoeg overkwamen bij de gelovigen. Palestrina voerde toen zijn Missa Papae Marcelli uit in de Sixtijnse Kapel, en de geniale combinatie van eenvoud én kunst in dit stuk zou de gemoederen weer tot inkeer gebracht hebben ...
 
Palestrina als  redder der muziek : dit beeld  wil hier als een symbool staan - deze manifestatie wordt één aaneengesloten Hymne aan de muziek , aan de Liefde tot de muziek!  Werk van Palestrina en tijdgenoten zal 24 uur lang weerklinken in de gewelven van de Augsburger Dom, en via streaming zal het publiek dit van in de huiskamer kunnen meebeleven...
 
De link om de streaming te volgen is:
https://app.idagio.com/de/live/event/palestrina-a-global-prayer-for-the-people
Men moet zich registreren met Email-adres en een password (het is kostenloos)
 
Ikzelf, Sigiswald Kuijken en mijn echtgenote Marleen Thiers  zijn vol enthoesiasme ingegaan op Thomas' vraag om medewerking. In dit Palestrina-festijn vanuit  de Kathedraal van Augsburg, met medewerking van verschillende vokale duitse ensembles, zullen wij 2 maal instaan voor een instrumentaal intermezzo met werk uit Palestrina's tijd:
  • 20 november,  20:45 - 21:00  :
     Sigiswald Kuijken (viool) en Marleen Thiers (altviool)
    5 Fantasias à 2 van Thomas Morley (London, 1595)
  •  21 november,  11:30 - 11:45 
    Sigiswald Kuijken  (Viola da Gamba) en Olga Watts (klavecimbel)
    8 Recercadas van Diego Ortiz (Roma, 1553) 
 
 Wij wensen u veel kijkgenot toe ! 
 
 
 
30 januari 2020
Interview: Mattheüs Passie in Amsterdam
Intiem zoals 300 jaar geleden: De barokke muziekvisionair Sigiswald Kuijken dirigeert de Matthäus-Passion met een klein ensemble. In een kleine band lijkt dit net zo sterk als in het grote Amsterdamse Concertgebouw...

Link naar origineel artikel
18 juni 2019
Nieuwe release: The Chamber Music - The Accent Recordings (1978 - 2007)
Winnaar van de  Diapasion d'Or  2019
18 juni 2019
Nieuwe release: The Concertos - The Accent Recordings 2006-2016
Vivaldi  - Bach - Telemann - Haydn - Mozart
17 maart 2019
Nieuwe release: Auferstehungshistorie (SWV 50)
 
11 maart 2018
Nieuwe release: Piano Concertos K. 413, 414 & 415
De zussen Marie en Veronica Kuijken hebben samen met hun vader Sigiswald Kuijken de nieuwe plaat Wolfgang Amadeus Mozart - Piano Concertos K413, K414 & K415 (Challenge Classics CC72752) opgenomen, die een nieuwe draai geeft aan de periodische prestaties.
Mozart schreef deze drie concerti voor klavecimbel of fortepiano, met volledig orkest. Ook schreef hij ze zo dat de blaaspartijen weggelaten konden worden, en de traditionele vier strijkkwartetinstrumenten gebruikten om een kamerversie van het werk te maken. Het is duidelijk dat dit vroeg om zeer zorgvuldig koord schrijven en aandacht voor evenwicht. Ook kleur zal voor Mozart een overweging zijn geweest bij het schrijven van winden om de orkestrale textuur te verrijken.
Deze opname maakt gebruik van fortepiano met de kwartetversie, maar brengt één belangrijke verandering. Dirigent en in dit geval eerste violist Sigiswald Kuijken heeft de cello vervangen door een contrabas. Zijn argumentatie hiervoor is dat Mozart waarschijnlijk zou hebben aangenomen dat de meeste particuliere kopers van zijn gepubliceerde partituur klavecimbels bezaten en de kamerversie zouden hebben gekozen, waarbij het klavecimbel beter in balans was met de vier strijkinstrumenten. Door te kiezen voor opname met de meer robuuste fortepiano was de luidere, rijkere bas een even robuust alternatief voor de cello. Bovendien, het overschakelen naar contrabas beweegt die een octaaf lager zetten, waardoor een voller, meer orkestrale effect voor het kleine ensemble ontstaat.
De keuze is een weloverwogen, maar slimme en effectieve keuze. Het plaatst een grootschalig werk in een intieme setting voor een zeer bevredigende en boeiende voorstelling.
20 februari 2018
Nieuwe release: Cantatas for the Complete Liturgical Year in 64 cantatas in 19 CD's
Dir. Sigiswald Kuijken
Uw browser is verouderd.

Update uw browser, of gebruik Google Chrome voor een betere gebruikservaring.