La Petite Bande - Nieuws
SIGISWALD KUIJKEN
Nieuws
30 januari 2020
Interview: Mattheüs Passie in Amsterdam
Intiem zoals 300 jaar geleden: De barokke muziekvisionair Sigiswald Kuijken dirigeert de Matthäus-Passion met een klein ensemble. In een kleine band lijkt dit net zo sterk als in het grote Amsterdamse Concertgebouw...

Link naar origineel artikel
18 juni 2019
Nieuwe release: The Chamber Music - The Accent Recordings (1978 - 2007)
Winnaar van de  Diapasion d'O  2019
18 juni 2019
Nieuwe release: The Concertos - The Accent Recordings 2006-2016
Vivaldi  - Bach - Telemann - Haydn - Mozart
17 maart 2019
Nieuwe release: Auferstehungshistorie (SWV 50)
 
11 maart 2018
Nieuwe release: Piano Concertos K. 413, 414 & 415
De zussen Marie en Veronica Kuijken hebben samen met hun vader Sigiswald Kuijken de nieuwe plaat Wolfgang Amadeus Mozart - Piano Concertos K413, K414 & K415 (Challenge Classics CC72752) opgenomen, die een nieuwe draai geeft aan de periodische prestaties.
Mozart schreef deze drie concerti voor klavecimbel of fortepiano, met volledig orkest. Ook schreef hij ze zo dat de blaaspartijen weggelaten konden worden, en de traditionele vier strijkkwartetinstrumenten gebruikten om een kamerversie van het werk te maken. Het is duidelijk dat dit vroeg om zeer zorgvuldig koord schrijven en aandacht voor evenwicht. Ook kleur zal voor Mozart een overweging zijn geweest bij het schrijven van winden om de orkestrale textuur te verrijken.
Deze opname maakt gebruik van fortepiano met de kwartetversie, maar brengt één belangrijke verandering. Dirigent en in dit geval eerste violist Sigiswald Kuijken heeft de cello vervangen door een contrabas. Zijn argumentatie hiervoor is dat Mozart waarschijnlijk zou hebben aangenomen dat de meeste particuliere kopers van zijn gepubliceerde partituur klavecimbels bezaten en de kamerversie zouden hebben gekozen, waarbij het klavecimbel beter in balans was met de vier strijkinstrumenten. Door te kiezen voor opname met de meer robuuste fortepiano was de luidere, rijkere bas een even robuust alternatief voor de cello. Bovendien, het overschakelen naar contrabas beweegt die een octaaf lager zetten, waardoor een voller, meer orkestrale effect voor het kleine ensemble ontstaat.
De keuze is een weloverwogen, maar slimme en effectieve keuze. Het plaatst een grootschalig werk in een intieme setting voor een zeer bevredigende en boeiende voorstelling.
20 februari 2018
Nieuwe release: Cantatas for the Complete Liturgical Year in 64 cantatas in 19 CD's
Dir. Sigiswald Kuijken
Uw browser is verouderd.

Update uw browser, of gebruik Google Chrome voor een betere gebruikservaring.